Blog

De klant centraal: hoe adviseer je de beste oplossing?

Geen klant is hetzelfde. Dat klinkt natuurlijk als een ‘open deur intrappen’. Maar is het wel zo simpel?  

s

Bedrijven investeren aanzienlijke middelen in de nieuwste software om hun processen te stroomlijnen, efficiëntie te verbeteren en concurrentievoordeel te behalen. Echter, te midden van deze technologische vooruitgang is er één aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: de klant.  

Terwijl het juist essentieel om de klant centraal te stellen en hun behoeften nauwkeurig te begrijpen.  

Uiteraard gaan heel veel bedrijven op dezelfde manier te werk. Onderstaande lijst zal door 9 van de 10 experts worden gehanteerd.  

  1. Actief luisteren: 

    Neem de tijd om naar de klant te luisteren en hun behoeften, uitdagingen en doelstellingen te begrijpen. Stel vragen om verduidelijking te krijgen en zorg ervoor dat je alle relevante informatie verzamelt. 

  2. Voer een grondige analyses uit: 

    Analyseer de bedrijfsprocessen, systemen en workflows van de klant om een diepgaand inzicht te krijgen in hoe hun bedrijf werkt en waar verbeteringen mogelijk zijn. 

  3. Houd rekening met de context: 

    Begrijp de bredere context waarin het bedrijf opereert, inclusief markttrends, concurrentie en regelgeving. Dit helpt je om beter te begrijpen welke uitdagingen de klant mogelijk ondervindt en welke kansen er zijn voor verbetering. 

  4. Betrek alle belanghebbenden: 

    Zorg ervoor dat je alle belanghebbenden binnen het bedrijf betrekt bij het proces van klantbegrip. Dit kunnen managers, medewerkers en zelfs klanten zelf zijn, afhankelijk van de situatie. 

  5. Gebruik tools en technieken: 

    Maak gebruik van tools zoals enquêtes, interviews, workshops en observatie om een volledig beeld te krijgen van de klant en hun behoeften. 

  6. Stel jezelf in de schoenen van de klant: 

    Probeer de wereld te zien vanuit het perspectief van de klant. Denk na over wat zij belangrijk vinden en waar ze naar op zoek zijn in een oplossing. 

  7. Blijf communiceren: 

    Houd open communicatielijnen met de klant gedurende het hele proces. Check regelmatig in om te zien of hun behoeften nog steeds worden vervuld en of er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan. 

Door deze stappen te volgen, kun je goed in kaart brengen wat er speelt bij de klant en hun behoeften in kaart brengen. Dit stelt je in staat om oplossingen te bieden die echt waarde toevoegen aan hun bedrijf en de klanttevredenheid maximaliseren. 

Wat is dan het verschil in onze werkwijze en die van andere experts? Simpel, wij zijn generalisten! 

Dit houdt in dat wij ons niet vastpinnen op één systeem of oplossing, maar echt kijken wat de klant nodig heeft. We worden niet beperkt door afspraken met één leverancier qua software, maar kijken echt naar de behoeften en wensen en geven daarin aan wat het beste past. We weten wat er te ‘koop’ is en wat de pluspunten zijn van pakket A, maar ook van pakket B. 

In ons advies krijg je daarom ook niet één oplossing aangedragen, maar meerdere. De keuze is dan ook aan jou. Vervolgens nemen we dan afscheid van elkaar of je betrekt ons bij het verdere implementatieproject waarbij wij het project management van je vernemen.  

Wil jij meer weten over ons advies? Plan vrijblijvend een online gesprek in.(opent in een nieuw venster)

Of Ask the Community(opent in een nieuw venster) als je twijfelt over een bepaalde applicatie. Onze members delen graag hun kennis met je!   

  • Join our mission

    Jouw online digital partner on demand.

    Maak gebruik van onze database aan kennis. Leer hoe je de juiste software kiest, hoe je deze efficient implementeert & inzet en hoe je jouw favoriete software aan elkaar koppelt.

    Meer informatie vind je hier.